Tuesday, October 26, 2010

Healthy Tips #2: Food diary

You alls pernah dengar tak food diary? Atau pernah ada tak own food diary? I tau, most likely you pernah dengar pasal ni adalah melalui rancangan The Biggest Loser kan.
 
Sebagai self proclaimed health freak yang sedang berusaha menambah berat badan secara healthy, saya memang rajin search internet pasal healthy diet ni. Dan pada Isnin lepas akhirnya saya telah yakin kepentingan adanya food diary bagi setiap orang yang mementingkan kesihatan, tak kesah lah tujuan anda adalah untuk turunkan berat badan ataupun naikkan ia.Cam dalam cerita The Biggest Loser tu, semua orang ada food diary untuk tengok kadar calories intake and burn setiap hari.
 
Kenapa penting?
 
Ok (kali ke2), the basic rule is quite simple. If you want to increase your weight, cari healthy food that is high calories, so nak reduce weight cari food yang less calories lah.Have to admit mencari makanan high calories lagi senang dari yang low calories. Macam mana nak tau makanan anda makan high calories ke low? Carilah kat internet ye, semua ada. Cuma sikit sangat makanan yang almost zero calories, antara contohnya adalah tomato,asparagus,watermelon, etc. So itulah pentingnya ada food diary.Memula list down apa yang anda makan,pastu kira calories intake and burn.As you all can see calories intake adalah pada column with yellow headers and calories burn adalah pada column with green headers seperti contoh di atas.OK abaikan contoh tersebut, saya memang makan BANYAK setiap hari. Sekian terima kaseh.
 
Saya mengambil diri sendiri sebagai contoh case study. Pola pemakanan harian saya adalah agak complicated kerana, target pemakanan saya dan suami berbeza. Saya nak tambah berat dan dia nak kurang berat.. so sila la pilih korang nak geng I ke dia.OK saje je iklan,takde kaitan. So ideally saya kena masak/makan lauk berbeza untuk saya dan dia setiap kali makan.  Jadi saya dan encik suami (I know you are reading this..sooo..fill in the blank) perlulah ada food diary sendiri supaya target kami tercapai.Tapi yang penting, perlulah pemakanan sihat walau apa jua target anda.Dan..selain pemakanan yang menjadi subjek favorite kita semua, perlulah work out ye untuk membakar kalori. Betul tu, kalau anda nak naikkan berat tapi tak work out anda takkan dapat result yang anda idamkan,seriously.Apatah lagi vice versa, you boleh pikir sendiri kan.
 
Ok kesimpulannya, mulai harini sila mulakan food diary anda.. nanti bulan depan cikgu check lagi ok! Bai!

2 comments:

Anonymous said...

pregnant je la...
confirm berat naik.

Hannah said...

perluke aku jadik eg karnivor? haha aku salu makan sayur ah. ko je tak nmpk :P

btw aku still benci taugeh. rangup ke lembik ke. blurgh

selamat menjalani hidup pemakanan sihat.

n somehow aku setuju ngan anon diatas! ahaks